Jag har en grannpojke som jag känt sen han var två år, han var fram tills för tre år sedan deltidssvensk eftersom han till vardags bodde med sin franska mamma i Paris och bara var i Sverige hos sin pappa på skolloven. Nu har han bott här på heltid i tre år och han har hunnit bli 18 år.

Från att ha lekt med mina barn och deras kompisar utan att kunna delta verbalt till att han nu går på en ansedd skola i vår huvudstad och snart betygsätts i kursen svenska2 har det varit en lång resa förstås, en av milstolparna är den svenskläraren som under några år undervisade honom på veckobasis i Paris förstås. Han är superduktig i svenska nu, men han säger att han bara är sig själv på riktigt på franska, att hela hans identitet aldrig kommer fram på svenska. Därför är det är för mig obegripligt att han inte läser svenska som andraspråk, det hade han tjänat på, men någon har fått honom att tro att SVA-betyget inte är värt lika mycket när han söker till KTH. Eller så är det ett sätt att slippa ha en egen grupp för en enda elev som behöver SVA.

I helgen behövde han lite hjälp med svenskan och det fick han så klart. Han hade ingen som helst aning om vad han förväntades göra eftersom han bara hade fått en uppgift med tillhörande källtexter och uppmaningen ”lämna in nästa vecka”. Det var en intressant och avancerad uppgift i litteraturhistoria och den var ganska svår för en andraspråkselev. Jag tog fram Formativserien och visade elevexempel så att han skulle få en känsla för vad han förväntades göra. Han trodde nästan inte sina ögon när han såg hur bra vår lärobok är. ”Så himla juste” sa han, här får ju alla elever en ärlig chans! Och jag kan bara hålla med; jag ser varje dag hur bra vårt material är, och det gör mina elever och vår skolledning också. Formativserien hjälper elever att lyckas, hjälper elever att staka ut vägen, och gör att de lyckas bättre än de skulle gjort annars eftersom böckerna också ger utrymme för att öva innan en kunskapsmätning. Dessutom har Formativserien fördelen som min fina granne hade behövt, att SVA kan läsas och integreras parallellt med SVE. Så gör alla elever en tjänst; arbeta formativt med våra böcker så upplever de att de får en ärlig chans, allesammans.