I slutet av maj är det intensiva dagar för elever och lärare. Elever som förut lunkat fram i korridorerna går plötsligt med snabba bestämda steg och de har något sökande i blicken. Lärare skyndar sig också fram och tar varje tillfälle i akt att rätta, var de än befinner sig, i en busskur, på en full t-bana eller över en lunchmacka. Alla vet att nu gäller det, tiden är knapp, det är nu eller aldrig!

Med risk att vara tjatig vill jag återigen tipsa om det bästa sättet för att inte gå under dessa högintensiva dagar – och tipset är förstås det formativa arbetssättet! Jag har sagt det förut och säger det igen – arbetar man formativt med många övningar, feedback tillsammans med eleverna under lektionstid, färre skarpa kunskapsmätningar och tid för individanpassning den sista månaden, så är faktiskt maj månad som vilken månad som helst. Eleverna är lugna – de vet vad de har presterat och var de ligger på betygsskalan. Lärarna är lugna – de drunknar inte under rättningshögarna och slipper bemöta upprörda elever som ifrågasätter sina betyg. Bäst av allt, det blir lite tid över åt att njuta av vackra maj – för både lärare och elever!