Min dotter har skrivit NP i svenska i veckan. Panikslagen bad hon mig att förbereda henne inför provet eftersom de inte skrivit något som liknade NP under hela läsåret. Jag har väntat lite på att det ska dyka upp andra uppgifter än sommarprat och bokredovisningar i hennes sv1-kurs men inget av det som ska betygsättas i samband med NP, utöver muntlig framställning har varit aktuellt.

Sagt och gjort, mamma förvandlas till kurslärare i sv1 ävenhemma på söndag eftermiddag. Fram med Formativ Svenska1, och vips så satt det. Två timmar senare kände hon sig rätt säker på källhantering, referatteknik, disposition, styckeindelning, vi hann allt. Hon skrev, jag återkopplade. Hon skrev igen, jag återkopplade igen. För första gången sen böckerna kom ut blev också hon mäkta imponerad av dem och vårt tänk. ”Vilka bra böcker mamma! Att man får elevexempel ju så värt!!” 

Japp, vi kan bara hålla med. Hoppas debattinlägget, inlägget eller insändaren gått bra nu då, för det är väl de genrer vi brukar vänta oss på NP. Och tänk så mycket bättre det skulle ha kunnat gå om de hade fått öva på dessa genrer i förväg…Så gör dina elever en tjänst genom att öva mycket och återkoppla ofta. Våra böcker är uppbyggda för det arbetssättet.