Jag tänkte sticka ut hakan en bit genom att komma ut som läxmotståndare. Det är faktiskt inte nödvändigt att ge läxor om man arbetar formativt. Jag vet förstås att vissa ämnen lämpar sig bättre än andra för att inte ha läxor, men över lag anser jag att läxor och hemuppgifter mest är av ondo. De skapar stress, de medför alltför ofta att elever ogillar skolan, men genererar dessutom orättvisor eftersom alla har olika förutsättningar för att få stöd och hjälp med läxor. Självklart har elever med resursstarka och högutbildade föräldrar en fördel jämfört med dem som inte har det lika förspänt. Eftersom det dessutom saknas forskning som belägger läxornas betydelse för inlärningen/utvecklingen tycker jag det är dags att skippa så många av läxorna som det bara går.

I svenska bedömer jag aldrig något som inte är skrivet på plats i skolan, eftersom jag  inte vet vem jag betygsätter. Inte konstigare än så. Eftersom jag arbetar formativt rättar jag med eleverna på lektionstid så att rättning och återkoppling används konstruktivt. Det enda jag rättar utan eleverna är det summativa, och för mig är det helt självklart att de aldrig kan skriva summativt någon annanstans än i skolan. Skolarbetetkan med ett formativt arbetssätt skötas i skolan, och det gynnar både elever och lärare tidsmässigt. Därför är den enda hemuppgift mina elever får att läsa skönlitterärt, resten gör vi i skolan. Gissa om eleverna är nöjda när jag presenterar mina kurser så? En del säger det rakt ut: det är ju magiskt-tänk om alla lärare tänkte så!!

Ja visst är det magiskt? Tänk vad mycket mindre stressade våra skolungdomar skulle vara om fler la upp de kurser som lämpar sig för läxfrihet med fokus på lektionerna istället för hemarbete. I de lägre årskurserna skulle många föräldrar och barn slippa grälen om läxorna. Det är kontroversiellt att vara läxmotståndare har jag märkt, men egentligen är det så enkelt. Jag vill veta vem jag bedömer och hur eleven ligger till utan stödhjul, hjälpande händer eller annan välmenad lindring, föratt sen anpassa undervisningen till rätt nivå. Jag fattar att glosläxor är oundvikliga, och att matte måste räknas hemma för att man ska ta det till sig. Så klart de ska ha läxor i språk och matte. Jag tycker faktiskt också att alla barn och unga borde läsa en stund varje dag, men just det sker ju tyvärr bara i Utopia. IRL bygger jag inte mina kurser på att eleverna ska arbeta hemma eftersom jag anser att skolarbetet sköts bäst i skolan!