”Matriser och system kan skapa en skenbar tydlighet och rättssäkerhet men riskerar att försämra kvaliteten i betygssättningen och undervisningen.” Så skriver Skolverket.

Samtidigt efterfrågar Skolinspektionen betygsatta elevexempel när de gör inspektioner. Att tillhandahålla betygsatta elevexempel har i forskning av Skolverkets ”guru” Dylan Wiliams visat sig minska elevers stress eftersom de blir tryggare när de får konkreta exempel på hur man kan lösa en uppgift. Eftersom matrisen är mätverktyget får eleverna också se den. Att matrisen då riskerar att försämra kvaliteten i undervisningen ser vi som en minimal risk, men visst; fel använt kan det mesta som är bra förstås också bli dåligt…

Apropå dåligt så finns det de som tror att formativ undervisning är synonymt med att bara utgå ifrån matriser. Inget kunde vara mer fel än påståendet att matrisen utgör det formativa arbetet.!

Formativ bedömning innebär att eleverna både ska få se en uppgift som är förankrad i styrdokumenten och tillhörande betygsatta elevlösningar på olika nivåer. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att inför en kunskapsmätning öva på uppgifter som liknar den som de sett lösningar till. I samband med övningarna ska återkoppling ges så att eleverna förstår vad som fungerar bra och vad som kan göras bättre. Vidare ska eleven ha givits möjlighet att genom samarbete och reflektion med andra anlägga ett metakognitivt perspektiv på sin egen inlärningssituation. Oavsett hur duktig och prestationsorienterad eleven är så är det metakognitiva perspektivet väldigt viktigt, eftersom det är så eleven växer i sitt eget ansvarstagande för studieresultaten. Elevens metakognitiva insikter besparar dessutom oss lärare en hel del skuldbagage när det är dags för summativa betyg. Förutsatt att övning och återkoppling är garanterat i undervisningen finns ingen annan att skylla på än sig själv när man inte lyckas. Det ansvaret och den självinsikten är också en del av det formativa arbetssättet. Verktyget i alla dessa dialoger och processer är matriserna och styrdokumenten. Så väl mål som centralt innehåll ska konkretiseras, men vi mäter förstås med matriserna. Rätt använda kan matriserna därför inte bidra till en sämre kvalitet i undervisningen tänker vi.