Denna vecka har jag fått njuta av mina åk3-elevers muntliga presentationer. Det är en härlig känsla när man blir helt golvad av ett tal – när allt är rätt. När eleven har följt instruktionerna till punkt och pricka, och är så övertygande i sin argumentation och retorik att det inte finns någon tvekan – bästa betyg!

Eleverna hade fått i uppgift att inom ämnet normer argumentera för sin åsikt. Fokus var på genus och mångkultur inom litteratur, film och tv-produktioner. Till en början var det flera som suckade och tyckte ämnet var svårt, men vilka tal det blev till slut! Jag är så imponerad av dessa unga vuxna och deras rättspatos. De är uppväxta i en era då genuspedagogik stod i fokus i förskolor och skolor och det märktes verkligen i deras tal. Så, alla förskolelärare och lärare där ute i verkligheten – bra jobbat!

Det går heller inte att blunda för det faktum att övning ger färdighet, speciellt om övningen hela tiden får återkoppling. Inför sina muntliga presentationer har eleverna övat, filmat varandra, samt både gett och fått återkoppling på sina tal. För att citera en av mina elever när jag berömde talen: ”Det är typ omöjligt att misslyckas eftersom vi övat och fått så mycket feedback”. Det är alltså det formativa arbetssättet som har gett så grymma tal – med rätt verktyg blir talen guld!