På Tibble Gymnasium, där vi arbetar, hade vi 2018 skolinspektionen på besök med anledning av att de uppmärksammar skolor med högpresterande elever. Själva inspektionen handlade alltså om om hur vi möter och förebygger prestationsrelaterad stress hos de här eleverna, en fråga som blir allt viktigare nuförtiden. Rapporten som landade hos oss är på närmare 100 sidor, den ska vi bespara er, men det finns några saker som är väl värda att lyfta fram:

Eftersom man sett att prestationsrelaterad stress går att förebygga och minska ordentligt med hjälp av några viktiga pedagogiska verktyg efterfrågade Skolinspektionen sålunda dessa:

• att elevlösningar på uppgifter tillhandahålls som exempel på vad eleverna förväntas leverera

• att återkoppling är ett stående inslag i undervisningen

• att mål och kunskapskrav konkretiseras i undervisningen

Vi behöver väl inte säga att svenskämnet stod ut i rapporten med hjälp av Formativböckerna? Alla nyexade svensklärare hos oss, de som så att säga är stöpta i den formativa pedagogiken, använder Formativböckerna. Eleverna uttrycker att de verkligen uppskattar vårt läromedel – just för att det är så tydligt, att det finns elevexempel så att det går att förstå på förhand vad man ska prestera, och att arbetssättet som hänger samman med böckerna bygger på återkoppling. Formativserien gör faktiskt svensklärarlivet lättare och hjälper eleverna samtidigt. Så det är win – win som vi säger!