Den här veckan har mina tvåor börjat med litteraturhistoria. Momentet inleddes med att eleverna parvis sökte information om en epok under ett lektionspass. Nästa lektionspass satt vi i halvklass (vi satt i en rund ring så att alla såg varandra) och talade om epokerna. Varje par berättade lite om sin epok och sedan diskuterade vi hur de olika epokerna kan ses som motreaktioner på varandra. Diskussionerna var livliga och tänkvärda och la en bra grund inför nästa del av momentet.

Nästa del är att eleverna, utifrån textutdrag ur romaner från olika tidsepoker, ska kunna argumentera för att texterna är epoktypiska. Till sin hjälp har eleverna ”måstekollen”. Måstekollen kallar vi de begrepp och idéströmningar som präglade varje epok. På fotot här ovan har vi i en illustration visat varje epoks måstekoll som en post-it-lapp på en tvättlina.

Utifrån denna veckas diskussioner tror jag att eleverna är pepp på att sätta igång. Tre flugor i en smäll – argumentation, textproduktion och litteraturhistoria!