Elevresultat på nationella kursprovet utgör ett slags kvitto på undervisningen under det gångna läsåret skriver Skolverket i bedömningsmanualerna. Lätt provokativt kanske, men också sant. Speciellt efter ett formativt läsår i en klass som är motiverad. Vi är väl medvetna om att alla lärare inte har det så förspänt, men erfar samtidigt också att svaga elever med lite mindre lust att prestera i alla fall kommer igenom om de fått öva mycket. Så det där får alla förstås tycka vad de vill om.
En sak som vi tar oss rätten att tycka är att Skolverket är lite inkonsekventa i all sin tydlighet när det gäller bedömningsmatriser. Varför frångår Skolverket sina egna principer och använder ”lokala” matriser till de nationella kursproven? Till de olika skrivuppgifterna i ettans nationella kursprov bifogas olika matriser till varje uppgift som samtliga innebär ett sammanvägt betyg på de två kunskapskrav som skrivuppgiften mäter. Det som mäts är dels att kunna ”skriva argumenterande och andra typer av texter…” och dels det kunskapskrav som handlar om att kunna läsa och återge något med hjälp av referatteknik och källhantering. Det är inkonsekvent och synd att Skolverket inte använder kunskapskraven tycker vi. I årkurs tre sker samma inkonsekvens men på den muntliga delen som mäter två kunskapskrav i treans kursprov; det ena är att ”antingen muntligt eller skriftligt driva en tes och konsekvent hålla sig till den” och det andra är muntlig framställning inför grupp.

Lärare som vill följa Skolverkets rekommendationer och rapportera så att det blir transparent för eleverna vad som verkligen mäts i uppgiften måste bryta ner resultaten i två olika kunskapskrav för både ettans skrivuppgift och treans taluppgift. Onödigt extraarbete. Alla andra dagar på året är vi helt överens med Skolverket, till exempel gällande påståendet om att resultaten på nationella är ett kvitto på den egna gärningen, men i fråga om matrisinkonsekvensen känner vi oss utmanade att ifrågasätta. Varför göra engångsmatriser när det finns så välformulerade och tydliga kunskapskrav som täcker in alla uppgifterna i nationella kursproven?