Så har böckerna äntligen gått iväg till tryck idag. Det ska förstås bli spännande att få se dem, ”Sveriges första formativt uppbyggda läromedel” som Liber skriver i sina annonser. Eller första och första… vi blev faktiskt rätt häpna, men samtidigt smickrade, när vi upptäckte två efterapningar av vårt upplägg. De två förlag vi hade dialoger med innan vi bestämde oss för Liber marknadsför just nu varsin bok som är uppbyggd nästan exakt som vi byggt upp våra. Det är ingen slump.

Istället för att sura över att bli plagierade känner vi oss stolta och ser efterapningarna som det fetaste erkännandet av vårt koncept. Dessutom är vår ärliga vision att alla elever ska få arbeta formativt, så ur ett elevperspektiv är efterapningen positiv eftersom fler nås av ett formativt material. Våra böcker ligger exakt rätt i tiden och utgör det bästa sättet att arbeta för alla lärare och elever. När man insett fördelarna med vårt koncept finns nämligen ingen återvändo, så det är därför andra förlag kopierar oss.
Det finns dock en sak vi inte kan låta bli att berätta; att döma av de smakprov som finns på nätet vågar vi lova att våra böcker realiserar konceptet formativ bedömning överlägset bäst. Vi konkretiserar nämligen kunskapskraven på alla nivåer, dessutom är våra mönstertexter kommenterade, både på strukturnivå och språkligt. Tack vare det kan eleverna använda mönstertexterna som mall i sin egen textproduktion på ett väldigt enkelt sätt, liksom läraren enkelt kan utgå från mönstertexterna i sin återkoppling. Visuellt är våra böcker tydligast också, eftersom korrelationen mellan instruktion och träff i matrisen är färgsynkade, det ger alla uppgifter en validitet som inte går att ifrågasätta. Och så har vi ju megabonusen för alla andraspråkselever, de har en likadan bok, men med sina egna kunskapskrav. Det är därför ni ska köpa vår bok och inte plagiaten, oavsett vilken som kommer först!